Czy każdy może zostać trenerem?

Coaching - dla kogo?

Gdy analizujemy artykuły poświęcone coachingowi oraz zagadnieniom z nim zbliżonym, często możemy napotkać na kwestię związaną z tym, kto jest tu większym wygranym – klient, czy sam trener biznesu. Osoby, które mogą pochwalić się dużym doświadczeniem w zawodzie często zwracają uwagę na to, że jest to pytanie krzywdzące, nie można jednak nie zgodzić się z tym, że będzie się ono pojawiało z pewnością tak długo, jak długo na rynku dostępne będą również tak zwane usługi quazi-trenerskie, a klienci będą je wybierali.

Niestety, usługi te nie mają nic wspólnego z prawdziwym treningiem motywacyjnym. Oczywiście, próba zdefiniowania tego, na czym może polegać dobry coaching, nie jest prosta, choć często w takich przypadkach proponuje się zobrazowanie takiego stanu rzeczy. Szczególnie ciekawy wydaje się przykład, którego głównym bohaterem jest… koń. Warto więc wyobrazić sobie konia, który zgubił się gdzieś podczas galopowania, a teraz próbuje odszukać swojego stada.

Ile czasu zajmą mu te poszukiwania, jeśli będzie się ich podejmował samodzielnie?

Co się zmieni, jeśli poszuka wsparcia u kogoś, kto będzie podtrzymywał go w chwilach zwątpienia i dawał mu wskazówki?

Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że nie trafi wcale do swojej stadniny, ale do innego właściciela?

Tu właśnie warto postawić sobie pytanie nie tylko o to, kim powinien być trener biznesu, ale i o to, jakich argumentów powinien używać mówca motywacyjny, jeśli zależy mu na zmotywowaniu swojego klienta i uwolnienie jego potencjału. Trener powinien być osobą posiadająca odpowiednie wykształcenie i umiejętności, nie można jednak nie zgodzić się i z tym, że musi mieć określone cechy osobowości. W Polsce nie brakuje miejsc, w których można zyskać nowe kompetencje jako trener biznesu.

Samodzielne myślenie

Szkoły Coachingu

Nie brakuje ani szkół coachingu, ani firm odpowiedzialnych za tego rodzaju szkolenia. Oczywiście, w niemal każdym z tego rodzaju miejsc możemy usłyszeć, że każdy z nas może zostać mówcą motywacyjną. Co więcej, często jesteśmy przekonywani o tym, że będziemy w stanie poradzić sobie z każdym klientem – zarówno prezesem banku, jak i kosmetyczką. Niestety, jest to założenie, które należy uznać z gruntu za błędne, nie da się bowiem ukryć tego, że każda branża ma swoją specyfikę. Trener biznesu może rozumieć cel, jaki ma przyświecać jego klientowi, nieznajomość branży jest jednak w stanie przyczynić się do tego, że nie będzie wiedział, jak taki cel osiągnąć.

Autor

Kamil Stańczyk

Redakcja open-mind.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@open-mind.pl

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z marketingiem

Jak skutecznie motywować pracowników?
Kto może zostać trenerem biznesu?
Czym powinien wyróżniać się mówca motywacyjny?

O wszystkim dowiesz się z naszego portalu.